این سوال همیشه ذهن افراد را قبل از انجام ایمپلنت دندان درگیر می کند که آیا انجام این کار عوارضی دارد یا خیر و همچین عوارض ایمپلنت دندان چیست؟ همان‌ طور که می دانید هیچ روشی نمی تواند بدون عوارض باشد. این روش نیز ممکن است مانند روش های دیگر دارای عوارض جانبی بعدی باشد. البته این نکته را باید بدانید عوارض ایمپلنت دندان در بیشتر مواقع به صورت موقت و مقطعی است. از این رو این روش می تواند روشی محبوب برای جایگزین کردن دندان برای افراد باشد. جای نگرانی ندارد که به دلیل ترس از عوارض جانبی از انجام این کار منصرف شوید. اگر دندان پزشک معالج شما از تخصص و تجربه کافی برخوردار باشد یا این عوارض به وجود نمی آید یا در صورت بروز، حداقل و بسیار اندک است. در ادامه مقاله به معرفی عوارض ایمپلنت دندان می پردازیم.

عوارض ایمپلنت دندان

معایب و عوارض ایمپلنت دندان

خونریزی : به منظور کاشت پایه ایمپلنت داخل استخوان فک، نیاز است که برش های ایجاد شود و حفره ای در لثه و استخوان به وجود آید. لذا طبیعی است که تا مدتی بعد از جراحی ایمپلنت دندان، شاهد خونریزی در این ناحیه به مقدار خفیف باشیم. این خونریزی اندک احتمال دارد تا زمانی که لثه در حالت ترمیم قرار دارد، طول بکشد. اگر این مقدار خونریزی بیشتر از حد طبیعی نباشد، به هیچ وجه جای نگرانی وجود ندارد. لذا خون ریزی یکی از عوارض ایمپلنت است.

بروز درد : یکی از دیگر از عوارض ایمپلنت بروز درد است، طی پروسه جراحی و کاشت پایه لمینت، طبق آنچه که گفته شد بروز درد امری طبیعی است. از آنجایی که در بیشتر موارد به منظور جایگیری پایه در داخل استخوان عملیات برش و جایگذاری انجام می‌شود، احساس درد در این ناحیه تا چند روز طبیعی است.

کبودی : بروز کبودی در روزهای ابتدایی پس از عمل جراحی اتفاقی غیر منتظره نیست. این عارضه بعد از زمانی کوتاه از بین خواهد رفت.

ورم لثه و صورت : بعد از عمل جراحی حالت تورم ایجاد می‌شود. تورم ایجاد شده بعد از یک یا دو روز پس از عمل جراحی به مقدار زیاد کاهش پیدا می‌کند و شما شاهد علائم آن نخواهید بود. در صورت تمایل می‌توانید از کمپرس آب یخ استفاده نمایید تا روند از بین رفتن ورم سریع‌تر شود. به این نکته توجه کنید که عوامل سرد کننده مستقیماً روی دندان قرار نگیرد.

ایجاد آلرژی و حساسیت : در ساخت ایمپلنت موادی مانند تیتانیوم و دیگر فلزات به کار می‌رود. این فلزات ممکن است در فرد ایجاد حساسیت نماید. این نوع از حساسیت خود را به صورت خارش، سوزن سوزن شدن، کاهش حس چشایی، تحلیل رفتن لثه‌ها و یا تب نشان دهد.

عوارض ایمپلنت دندان در طولانی مدت

بعضی از عوارض و علائم ممکن است به صورت طولانی مدت بعد از جراحی دهان و دندان شما را درگیر نماید. اما با این حال از روش‌های مطمئن و پرطرفدار است زیرا مزیت های آن بسیار بیشتر است. انواع خدمات ایمپلنت در دندانپزشکی زیبایی ایمپلنتیا با بهترین شیوه انجام می‌پذیرد. در ادامه به برخی از عوارض طولانی مدت ایمپلنت اشاره می‌گردد:

بروز عفونت : عفونت نیز از عوارض ایمپلنت دندان است؛ در برخی از افراد این احتمال وجود دارد که در زمان جراحی یا بعد از انجام کامل ایمپلنت، دندان‌ها دچار عفونت شوند و یا اینکه رگ ها و دندان های طبیعی دچار آسیب هایی گردند. این عوارض می تواند دردناک و ناراحت کننده باشد.

اما این نکته را هم باید بدانید که احتمال بروز این عارضه بسیار کم است است و بیشتر در اشخاصی مشاهده می‌شود که دچار مشکل در ایمنی هستند، سیگار و دخانیات مصرف می‌کنند و یا اینکه بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت نمی‌کنند.

بروز عفونت و لق شدن دندان ایمپلنت شده، سبب بروز بوی بد دهان پس از انجام این عمل می‌شود. در صورت لق شدگی و عفونت ها و استشمام بوی بد از دهان، باید به آن توجه نمود و توسط دندانپزشک متخصص نسبت به رفع آن اقدامات صحیح انجام داد.

انجام ایمپلنت دندان مانند بسیاری از اعمال جراحی ممکن است با ریسک های کوتاه مدت و بلند مدت همراه باشد.  در ادامه بعضی از مشکلات بیان می‌گردد:

• مشاهده شکستگی، ترک خوردگی یا لب پر شدن روکش ایمپلنت
  • بروز خونریزی و جراحت در ناحیه ایمپلنت شده
  • لق شدن ایمپلنت کاشته شده
  • عفونت ایمپلنت

عوارض ایمپلنت دندان

علائم عفونت ایمپلنت دندان

•  تب و لرز و درد شدید
  •  بروز تورم و خونریزی
  •  ایجاد مشکل در جویدن
  •  لق شدن  ایمپلنت دندان

علت بروز عفونت در ایمپلنت

• عدم رعایت مراقبت های صحیح بعد از ایمپلنت و عوارض ایمپلنت دندان
  • نوع متد به کار رفته و همچنین کیفیت متریال مورد استفاده شده
  • لق شدن دندان‌های کناری ایمپلنت
  • میکرو گپ‌ها

بعضی از مواقع پس از انجام عمل جراحی ممکن است احساس کنید که دندان های کناری ایمپلنت لق گردیده اند. این علائم موقتی بوده و پس از مدتی رفع خواهد شد.

لق شدن ایمپلنت دندان

ممکن است پس از مدتی ایمپلنت لق شود. باید بررسی شود که این له شدگی در کدام ناحیه رخ داده است و سپس توسط دندانپزشکی متخصص رفع گردد.

حرکت ایمپلنت دندان

البته این جابجایی به مقدار بسیار کم می‌باشد اما برای افراد می‌تواند آزاردهنده باشد. بیشتر این اتفاق زمانی ایجاد می‌شود که دندان پزشک از پروتز فوری استفاده کرده باشد.

احتمال عدم موفقیت

احتمال عدم موفقیت ایمپلنت بسیار اندک است و می‌توان گفت که تنها ۵ الی ۱۰ درصد مواقع این اتفاق می‌افتد.

حساس شدن سینوس ها

اگر ایمپلنت در ناحیه فک بالا و با روش زیگوماتیک صورت پذیرد، می‌تواند سبب تحریک شدن سینوس ها در دراز مدت شود. ممکن است این روش زمان بر و کمی سخت باشد اما به خوبی می‌تواند جایگزینی برای دندان های خالی و از دست رفته شما باشد.